Čo je vlastne Baleno?

Po taliansky Blesk!

galleryEx03

Osobne som aj ja jazdil pár rokov na prvej generácii Suzuki Baleno, myslím, že to bol rok 1999. V podstate to bolo na tú dobu pekné auto, no tiež dizjnom tej doby, nijako nevyčnievalo z priemeru. Nevravím o priťažujúcej okolnosti rokov deväťdesiatych, kedy bola značka Suzuki na Slovensku v segmete osobných automobilov relatívne neznáma. Po Európe, či v takom Švajčiarsku ich nebolo problém vidieť na každom rohu. Žiadne zamŕzajúce nafťáky, žiadne dva a pol litrové šesťvalce za milióny korún (v tej dobe). Suzuki Baleno ponúkalo to, čo bežní ľudia potrebovali. Priemerné rodinné auto, štvorkolku (za príplatok) za pár stoviek tisíc korún na bežné presuny po každodenných povinnostiach.

Nech si hovorí kto chce, čo chce, kupovať auto, najmä nové, je investícia. Spravidla druhá najväčšia, v drvivej väčšine populácie. Keď kupujete byt, dom či pozemok, presedíte dlhé hodiny pri inernete, mapách, ponukách realitných kancelárii, absolvujete desiatky obhliadok. Nehnuteľnosť kupujete raz, možno dva krát v živote. S autom je to o to jednoduchšie, že je relatívne jednoduhé ho kedykoľvek predať. Na rozdiel od nehnuteľnosti, vždy strácate, a nie málo. Treba si len vybrať múdro a s rozvahou, aby ste stratili čo najmenej. A práve značka Suzuki Vám ponúka jednu z najlepších investícii na trhu s novými automobilmi na Slovensku. Po rokoch skúseností v autíčkarskom fachu, kúpiť práve akékoľvek auto od Suzuki je dobrá investícia s najlepšou zostatkovou hodnotou po ukončení cyklu užívania prvým, ba aj druhým majiteľom. Prečo je to tak? Spoľahlivosť a minimálne náklady na údržbu!

 

baleno-1996

Suzuki Baleno kombi, rok 1996

V prvom rade záleží na povahe človeka. Je to pôžitkár, čo má rád vymoženosti modernej doby? Alebo je to pragmatik, ktorému záleží na naozaj podstatných veciach? Každý z nás kúpil bonbonieru s pekným obalom, a čokoláda sa nedala jesť, a naopak, aj po zlým obalom vieme objaviť delikátne dobroty, často, len na základe odporúčania kamaráta. Inak by som po zlom obale nesiahol, veď nakoniec, ako sa vraví, obal predáva. A s našim prírastkom do modelovej rady vozidiel Suzuki je to podobne.

Suzuki Baleno nemá ligotavý obal ako má napríklad Vitara. Prípoviedka o obale platí aj v prípade facelifu S-Crossa. Zatiaľ čo prvá generácia sa predávala sporadicky, vyčačkaného nového S-Crossa netreba dva krát ponúkať. Ale späť ku nášmu Balenu.

Ako sa tak zdá, nové Suzuki Baleno, ktoré prichádza na svet po niekoľkoročnej odmlke, kopíruje všetky, výrobcom mienené vlastnosti svojho predchodcu. Aj keď, tentokrát bez možnosti výberu s náhonom 4×4. Baleno nevyčnieva z davu, neoplýva krásou, no jeho dizajn bol striktne podmienený účelnosti. Pre každodenné využitie bežnej rodiny. Keďže rozmerovo je takmer identické ako Škoda Fabia, môžem ho tiež označiť za jej priameho konkurenta. Avšak, na rozdiel od Fabie je predsalen Suzuki Baleno o niečo väčšie, širšie, má väčší rázvor (teda je pohodlnejšie), má výrazne väčší kufor, no a to najdôležitejšie, je viac ako o sto kilov ľahšie. Pod kapotou šepoce inovovaný osvedčený koncept motora bez turba, s objemom 1,2 litra, so spotrebou o pol litra mensou ako u litrových trojvalcov u spomínaného konkurenta. Musím vyzvyhnúť, že spotreby, ktoré uvádzajú japonské automobilky sedia, na rozdiel od tých európskych (jasný príklad “dieselgate”). A ako vravieval môj otec – “tri valce sa vždy budú medzi sebou hádať”, čo je najmä počuť, a čo aj pocíti na radiacej páke snáď každý, kto má v rukách trošku citu.

A koho by zaujímala cena, tá je približne identická s Fabiou, záleží od náročnosti na výbavu. Takže výber auta v tejto kategórii nie je vecou peňazí, ale vec priorít. Suzuki Baleno ponúka zaručenú dlhoročnú spoľahlivosť, väčší priestor pri rovnakých rozmeroch a špičkový, dostatočne výkonný a úsporný motor na státisíce kilometrov bez nečakaných opráv. Niekto ide zásadne s masou, inak povedané, čo má môj sused mám aj ja, veď nemôže to byť také zlé. Samozrejme, ľudia neradi hanobia to čo majú doma. Málokto sa pochváli (hlavne susedovi) s jeh neúspechom, hoc aj pri výbere nového auta. Samozrejme, čítať odo mňa akýkoľvek názor na auto, sa môže javiť tiež ako neobjektívne, ale verte mi, vravím za celú firmu, nikdy sme nikomu nechceli zle. A radšej Vám poviem – toto nekupujte – ako mať nespokojného zákazníka. V prípade Balena je šialený výber napríklad motorizácia s predraženým mild-hybridom, keďže nejde o klasický hybrid ako napríklad u Toyoty, ale o elektromotor, ktorý len dopomáha spalovaciemu motoru, ktorý musí bežať stále. Teda, ak chcete echt hybrida, choďte radšej do Toyoty, aj keď, tiež si za neho zaplatíte (a najmä po pár rokoch). Treba si však starostlivo zvážiť, koľko Vás bude stáť údržba, hybrid, nehybrid.. Napríklad zrovna Toyota je jedna z najdrahších značiek v popredajných službách na Slovenku. Nemyslím tým jednu “ukážkovú” cenu dielu, či normnohodinu za bežnú údržbu – ale, sumárne, podtrhnuté, podčiarknuté. Ale o tom, a nielen o rozdieloch medzi značkami, hybridoch či iných témach v blogu niekedy nabudúce.

Aby bola zachovaná už spomínaná objektívnosť, aspoň u dnes opisovaného Suzuki Balena, nižšie pripájame link na nezávislý test Autobildu. Za roky sledovania motoristickej tlače, Autobild (nakoniec už aj len z názvu) je pro-nemecky orientované médium, takže každá pochvala nenemeckej produkcie poteší.

Spravte si vlastný názor!

Odkaz na test Autobildu

Back to top